Je moet het eens in je leven meegemaakt hebben – het Glyndebourne Operafestival in Sussex! De setting is uniek: het statige landhuis met het theater wordt omlijst door prachtige tuinen en uitgestrekte gazons. En elegant geklede bezoekers flaneren met het glas in de hand of nippen aan hun kopje thee. De schapen kijken rustig toe hoe de picknickmandjes worden uitgepakt!
Glyndebourne is terug in de tijd, is voor even toeven in het 19e-eeuwse Victoriaanse Engeland! Hier geniet men – ver van de drukte van de stad – van de natuur, de rust, van het zien en gezien worden en natuurlijk van het hoge niveau van de opera’s!
Waar ik zelf altijd weer naar uitkijk op de Glyndebourne-reis is het bezoek aan Charleston House and Gardens – de genius loci van de Bloomsbury- groep. Deze jonge groep intellectuelen en kunstenaars – die volwassen werden op de drempel van de 20e eeuw – wilden het Victoriaanse Engeland liefst zo snel mogelijk vergeten!
Bloomsbury: onconventioneel en ongekend creatief
In het huis van Vanessa Bell en Duncan Grant wordt Bloomsbury tot leven gewekt. Aan de muren hangen hun vernieuwende kunstwerken en in veel kamers staan zelfgemaakte meubelen en voorwerpen. Hier broedde Maynard Keynes op zijn spraakmakende economische theorieën, schreef Roger Fry lovende kritieken over de moderne kunstbewegingen en werkte Virginia Woolf aan haar stream of consciousness-techniek die haar tot een beroemd schrijfster zou maken. Overal voel je hun aanwezigheid en hoor je hun discussies en verhitte debatten over de komende, nieuwe tijd waarin zij een rol van betekenis wilden spelen. Dit huis was getuige van Bloomsbury’s onconventionele levensstijl, ongekende creativiteit en intrigerende liefdesaffaires.
Glyndebourne en Charleston House zijn voor mij twee iconische plekken – voor altijd in mijn hart gesloten.